Cum îţi faci arborele genealogic

Etapele unei astfel de cercetări sunt următoarele:

  1. Discuții cu persoanele care pot deţine informații despre trecutul tău;
  2. Cercetarea arhivelor familiale și fotografierea/copierea documentelor identificate;
  3. Organizarea documentelor pe persoane și familii, precum și întocmirea unui plan de cercetare și stabilirea obiectivelor de realizat;
  4. Cercetarea documentelor din arhivele de stat, cele parohiale sau private;
  5. Procesarea datelor și informațiilor identificate, introducerea lor într-o aplicație specializată.

Pentru documentele emise de Primării faceţi o cerere să vi se emită un duplicat. Dacă au trecut mai mult de 100 de ani de la emiterea actului lucrurile se complică deoarece toate documentele ajung la Arhivele Naţionale.

În ceea ce priveşte documentele parohiale depinde de noroc. La Parohia din Breaza de Jos (Prahova) fostul preot paroh a considerat că locul arhivelor e în coşmelia ce servise drept WC în fundul curţii. Păstrate în astfel de condiţii multe documente s-au pierdut şi nu am putut obţine documente referitoare la înmormântarea unui verişor. După ce împlinesc 100 de ani, documentele care au supravieţuit ajung şi ele tot la Arhivele Naţionale.

Să nu vă închipuiţi că informaţiile deţinute de aceste instituţii sunt uşor de accesat sau gratuite. Pentru orice serviciu prestat există diverse taxe, impozite sau taxe de timbru iar birocraţia este mare. Totuşi am observat că personalul primăriilor din provincie este mult mai amabil şi mai dornic să ajute.


Spre deosebire de Belgia unde actele de stare civilă mai vechi de 100 de ani sunt indexate, scanate şi publicate gratuit pe site-ul instituţiei, la noi faci o cerere către Arhivele Naţionale la care ataşezi documente pentru a dovedi legătura cu persoana căutată. Dacă ai noroc şi documentele sunt la sediul central, ţi se comunică să plăteşti o taxă pentru fiecare fotocopie şi le primeşti. Dacă nu, ţi se spune cărei filiale judeţene să te adresezi, fără însă ca cererea să fie redirecţionată automat acolo. Se reia parcursul descris anterior cu o nouă cerere la „judeţeană”. Dacă vă place sau cel puţin nu vă deranjează să răsfoiţi documente vechi e ceva mai simplu dacă aveţi locuinţa în reşedinţa de judeţ unde se află actele care vă interesează. Faceţi cerere pentru o legitimaţie de cercetător valabilă 2 ani şi vă căutaţi singur actele, dar tot trebuie să plătiţi pentru fiecare poză sau fotocopie făcută.

Sursa foto: Informaţia Harghitei

P.S. Nu uitaţi să vă abonaţi la blog sau să daţi like paginii de Facebook – vezi coloana din dreapta.

Facebook Comments

Ai ceva de comentat? Atunci, ce mai astepti?

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.