Se discuta in ultima vreme destul de intens despre amenajarea pistelor de biciclete pe carosabil in locul celor existente pe trotuare. A fost chiar si un mars al biciclistilor cu 4200 de participanti care cereau acest lucru.
De ce nu sunt bune pistele pe trotuare:
1. In majoritatea cazurilor bordurile nu sunt coborate la nivelul carosabilului ceea ce provoaca atat dureri ciclistilor cat si defectiuni ale bicicletelor.
2. Foarte multi oameni circula haotic pe trotuare. Stau cu capul in jos sau vorbind la telefon, merg in zig-zag si nu se uita pe unde merg pentru a se evita unul pe altul cu atat mai putin pentru a evita o bicicleta.
3. Sunt zone precum statiile de autobuz sau in dreptul pietelor unde aglomeratia e atat de mare incat devine aproape imposibil sa ramai calare pe bicicleta fara sa lovesti pe cineva.
4. De multe ori pe trotuar nu e loc nici macar pentru pietoni din cauza chioscurilor amplasate aiurea, copacilor lasati netaiati in mijlocul trotuarului si mai ales din cauza masinilor parcate.
De ce sunt bune pistele pe trotuare:
1. Sunt mult mai sigure, in special pentru copii si incepatori. Cei care inca nu stapanesc pe deplin arta calaritului pe toacla risca sa ajunga, la o miscare gresita, sub rotile unei masini. Eu nu as avea curajul sa imi las copilul sa se duca la scoala cu bicicleta pe carosabil.
De ce nu sunt bune pistele pe carosabil:
1. Cum spuneam si mai sus din motive de securitate. Sunt destui dobitoci in traficul din Bucuresti care nu respecta nici un marcaj rutier si cred ca singura solutie pentru ei e sa montezi garduri pe carosabil acolo unde ai linie continuua. Ar fi OK pista velo pe carosabil daca delimitarea ei ar fi facuta nu doar cu niste desene pe asfalt si cu semnalizatoare/separatoare inalte de cca 1m precum cele montate recent pe Titulescu la capatul Pasajului Basarab care ar bloca astfel si parcarile pe trotuare.
2. Aceleasi masini care blocheaza trotuarele, blocheaza si spatiul de pe strada de langa bordura unde se presupune ca vor fi amenajate pistele
De ce sunt bune pistele pe carosabil:
1. Drumurile facute de biciclisti ar fi mult mai rapide. De exemplu un drum de cca. 5 km de acasa pana la serviciu pe care cu masina personala sau cu transportul in comun il fac in aprox. 30-45 min. cu bicicleta, mergand pe carosabil, il fac in cel mult 20 min. Si asta fara sa trag tare.
2. In conditiile in care timpii de parcurgere a distantelor ar fi mult mai mic cu bicicleta decat cu masina care de multe ori poate ramane blocata in trafic din ce in ce mai multi oameni ar alege transportul pe 2 roti. Adica mai putine masini in trafic ceea ce se traduce printr-un grad mai mic de poluare si oameni mai sanatosi.

Desigur exista mult mai multe argumente pro si contra, eu am dat doar cateva. Ideea e ca ambele variante au avantaje si dezavantaje. Cred ca cea mai buna solutia ar fi ca in loc de autostrada suspendata promisa de Op(ă)rescu sa faca niste piste suspendate. 🙂

Dacă ți-a plăcut acest articol, nu uita să îi dai un LIKE și să-l distribui pe reţelele sociale. De asemenea pentru a vedea și următoarele mele postări apreciază pagina de Facebook sau abonează-te la notificări. Mulțumesc!

libris.ro

Vlad Robert M. Lutic

Blogger, scriitor, jurnalist.

0 comentarii

Lasă un răspuns

Substituent avatar

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Lutyk.ro is using WP-Gravatar