Soluţii crizate

Deşi nu cred în această criză şi fără a fi un economist, unele soluţii erau destul de simple.
1. Cât mai multe exproprieri pentru autostrăzi şi nu numai. Din cei expropiaţi unii şi-ar fi ţinut banii în bănci pentru a câştiga din dobânzi ceea ce ar fi însemnat o minimă capitalizare a respectivelor bănci. Alţii şi-ar fi renovat casa sau ar fi construit una nouă ceea ce ar fi însemnat consum de materii prime şi eventual noi locuri de muncă în construcţii. Alţii ar fi pornit o afacere. Şi lista ar putea continua.
2. Concesionarea construcţiei de autostrăzi pe 50 de ani. Şi mă refer aici nu la concesionarea unei bucăţele de 50 km cum e Comarnic – Braşov, ci la o autostradă întreagă, de exemplu Iaşi – Tg. Mureş sau Ploieşti – Albiţa. În cazul nefericit în care nu ar fi fost ofertanţi atunci se putea împărţi respectiva autostradă în 2 tronsoane care să fie licitate separat. Iar banii europeni care se pare nu pot fi folosiţi pentru expropierii ar trebui păstraţi pentru centuri ocolitoare ale localităţilor. Şi ca o paranteză privind autostrada Transilvania, am înţeles că nu se vrea rezilierea contractului cu Bechtel deoarece timp de 2 ani de la reziliere nu mai avem voie să construim nimic acolo. Eu aş fi discutat cu americanii în felul următor: „e criză şi nu avem bani. Aveţi de ales: ori transformăm contractul actual într-unul de concesiune şi construiţi voi pe banii voştri, ori reziliem contractul.” În oricare din cele 2 situaţii eu zic că am fi avut de câştigat. Dacă acceptau concesiunea ar fi lucrat mult mai bine şi mai repede şi asta fără să ne coste nimic, iar daca s-ar fi reziliat contractul peste 2 ani se putea concesiona unei alte firme şi între timp foloseam banii cuveniţi companiei americane în altă parte. Am închis paranteza. Cum ne-ar ajuta concesionarea autostrăzilor? E destul de simplu. Am avea astfel de drumuri destul de repede, de o calitate foarte bună, şi fără bătăi de cap privind costurile. Având în vedere că la A3 doar pe tronsonul Turda – Gilău de 42 de km lucrează peste 2500 de oameni, vă daţi seama că lucrările la respectivele autostrăzi, fiecare de câteva sute de km, ar crea câteva zeci de mii de locuri de muncă.
În agricultură peste jumătate din terenurile agricole stau nelucrate în fiecare an şi ne mirîm de ce am ajuns să importăm produse agricole. Problema asta s-ar rezolva dacă s-ar institui nişte amenzi imense pentru proprietarii terenurilor nelucrate. În occident funcţionează acest sistem la fel cum funcţionează în oraşe sistemul amenzilor pentru proprietarii de imobile care nu întreţin faţada clădirii. Iar dacă e vorba de clădiri de patrimoniu pedepsele sunt şi mai mari.
Aşa cum am spus şi la început nu sunt economist dar mi se par cateva idei de bun simt care ar trebui aplicate chiar si in lipsa acestei minunate crize.

Ai ceva de comentat? Atunci, ce mai astepti?

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.